Verschillende jeugdhulporganisaties en expertisenetwerken slaan de handen ineen om professionals werkzaam in de jeugdhulp en onderwijs een interessant, actueel en geaccrediteerd programma te bieden.
Het doel is een bijdrage te leveren aan de bijscholing van behandelaars en leerkrachten/docenten en verdere professionalisering van de zorg aan jeugd. Met veel plezier nodigen we je uit voor: dinsdag 10 december 2024, via livestream Thuiszitters
Tijdens deze avond over 'thuiszitters' gaan we in op de mogelijkheden om jongeren met hoog schoolverzuim of jongeren die thuis zitten, weer terug in ontwikkeling te krijgen. René Halberstadt en Albert Boelen geven een boeiende presentatie over hoe de shift te maken van verzuim naar aanwezigheid en hoe jongeren vanuit een systemische aanpak weer in beweging kunnen komen. Ook wordt deze avond de focus gelegd op het belang van de binding tussen jongeren/ouders en de school en hoe deze te versterken in het kader van de aanpak van ‘thuiszitters’.
Het eerste deel van de avond richt zich op de paradigmashift van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid. Daarbij komt ook aan de orde wat we nu weten over verzuim en wat de wetenschappelijke inzichten zijn die daarbij een rol bij kunnen spelen. We gaan dieper in op het Multi Dimensional Multi Tiered system of Support (MD MTSS).
Het MD MTSS raamwerk is een inclusieve, evidence-based en data-gestuurde aanpak van schoolaanwezigheid. Binnen deze aanpak worden naast universele en individuele interventies ook systemische interventies ingezet om de schoolaanwezigheid te stimuleren. Het systemische gedeelte bestaat uit interventies die gericht zijn op bijvoorbeeld de verbetering van het schoolklimaat, verbetering van pestbeleid en een gezondheidsaanpak. In ieder geval gericht op vergroting van verbinding tussen leerling, ouders, de schoolomgeving en de ketenpartners van de school zoals hulpverlening of leerplicht.
Het MD MTSS raamwerk helpt op school,- omgevings-, systeem- en leerlingniveau factoren te identificeren die aanwezigheid bevorderen of belemmeren. De gelaagdheid in het raamwerk en analyse van de aanwezigheidsdata stimuleert vroegtijdige signalering waardoor je al in een stadium kan onderzoeken welke aanpak en ondersteuning passend is bij de situatie van de leerling.
Na de pauze gaan we de praktijk in en praten we over hoe het verder moet: 'anders' maar hoe? In deze presentatie staat de systemische aanpak centraal die stichting Gedragswerk kenmerkt. Hoe maken we verbinding tussen de domeinen; hoe kunnen school, ouders, jongeren en jeugdhulp samenwerken om jongeren weer in beweging en ontwikkeling te krijgen. Waar kan de ruimte gevonden worden. Vanuit Gedragswerk wordt ingezet om nieuwe 'beleidsruimte' te vinden, en zoekt men inspiratie om tot 'andere vormen', 'anders denken' te komen voor een 'welkomstbeleid' vanuit scholen, linkend aan gedachten over inclusiever onderwijs.
Tip: lees ook het artikeltje Seizoenkaart van de FC – Gedragswerk
Beide sprekers staan in hun presentaties stil bij het belang om geen beleid op het puntje van de piramide te maken (jongeren die persistent aan het verzuimen zijn), maar juist op de grote onderlaag in de piramide om zodoende schooluitval preventief tegen te gaan. Ook bespreken ze de interventies die daarvoor nodig zijn. Tijdens de avond krijg je handvatten t.a.v. stimuleren van schoolaanwezigheid en het terugdringen van schoolverzuim in de praktijk van je eigen werk.
Sprekers
René Halberstadt, projectleider samenwerking en ontwikkeling bij Ingrado
Albert Boelen, sparringpartner Stichting Gedragswerk (oud-bestuurder onderwijs en zorg)
Programma
19.00 uur Introductie door de avondvoorzitter
19.05 uur Presentatie René Halberstadt
20.00 uur Vragenronde
20.15 uur Pauze
20.30 uur Presentatie Albert Boelen
21.05 uur Vragenronde
21.15 uur Einde
Accreditatie
Accreditatie is toegekend door RV, VSR, Registerplein (2 punten) en in aanvraag bij NVRG, V&V, NVvP, FGzPt, LV POH GGZ en NIP/NVO (SKJ).
Je kunt alleen aanspraak maken op accreditatiepunten als je bent in- en uitgecheckt en de gehele presentatie hebt gevolgd.
Vragen
Meer informatie over de organisatie van de bijeenkomsten vind je hier. Voor veelgestelde vragen kijk hier!
Inschrijven
Tot en met 9 december a.s. kan worden ingeschreven. Inschrijving is verplicht. Zonder persoonlijke toegangslink kun je niet deelnemen. Heb je eerder deelgenomen? Schrijf je dan in met dezelfde gegevens; dubbele accounts zorgen bij de organisatie voor dubbele kosten. Zijn je gegevens gewijzigd, bijvoorbeeld e-mailadres, dan passen we dat graag voor je aan.
Inschrijven
En dan nog even dit:
De refereerbijeenkomsten worden je gratis en met veel plezier aangeboden, ze vinden online plaats en starten om 19.00 uur.
Inschrijving verloopt via de website van Accare, je maakt eenmalig een account aan of logt in met je bestaande account
Heb je eerder deelgenomen? Schrijf je dan in met dezelfde gegevens; dubbele accounts zorgen bij de organisatie voor dubbele kosten.
Als je het inschrijfformulier hebt verzonden ontvang je direct een bevestiging óf een activatiemail voor je Pynter-account. Na het activeren ontvang je een bevestiging van inschrijving op het opgegeven e-mailadres. Controleer dit goed. Ontvang je de mail niet, dan zul je ook de toegangsmail voor de livestream niet ontvangen
Deelnemers die te laat inchecken en deelnemers die niet uitchecken kunnen geen aanspraak maken op een bewijs van deelname en accreditatiepunten.